Burnout

 

 

 

Bij een burnout ben je letterlijk opgebrand. Een burnout begint bij overspannenheid. Vaak heb je de lichamelijke en psychische symptomen maanden of jaren genegeerd en opeens stoppen je lichaam en geest met functioneren. De klachten kun je niet meer aan de kant zetten en ze beheersen je leven. Hierdoor zal je aan de slag moeten met jezelf en met je burnout.

Kenmerken hiervan zijn: 
• Extreem vermoeid, eigenlijk uitputting.
• Extreem gevoelig voor prikkels en geluid.
• Angst en paniekaanvallen.
• Overprikkeling van zenuwstelsel.
• Depressief.
• Je komt tot niets meer, alles kost energie.
• Enorme huilbuien.

Stress, burnout of een bore-out hebben een behoorlijke impact op je leven en vaak ook op je gezin, je werk of je relatie. Een burnout of een bore-out is het gevolg van langdurige stress. Stress kan ernstige gevolgen hebben voor zowel het mentale als het lichamelijke vlak en stress kan onder meer leiden tot vermoeidheid, concentratiestoornissen, geheugenproblemen, prikkelbaarheid, depressiviteit, slaapstoornissen en hoofdpijn.

Stress op zich is heel gezond! Het zorgt soms voor een bepaalde alertheid of voor een bepaalde focus en actie. Denk bijvoorbeeld aan prestaties bij sporten. Indien de stress aanhoudt dan wordt het ongezond en dan ontstaan er problemen omdat het steeds moeilijker wordt om op een gezonde manier te ontspannen.

Herken je de volgende situaties:

• Onmacht over de situatie waar je in zit.
• Constant het gevoel hebben dat je de hele dag aan het rennen en vliegen bent voor je gezin.
• Uitgeteld zijn als de kinderen in bed liggen en dan moet er toch nog even opgeruimd worden.
• Je bent gespannen, snel geïrriteerd en je weet eigenlijk niet meer hoe je je kunt ontspannen.
• Je hebt een hele lage tolerantie, snel geïrriteerd.
• Je bent moe, slaapt slecht, depressief, last van concentratiestoornis en/of hoofdpijn.
• Je piekert veel.
• Je zit in een burnout of bore-out.
• Je hebt fysieke klachten zonder aanwijsbare oorzaak.
• Je huilt veel of hebt neiging tot huilen.
• Je bent zwaar overprikkeld en niet meer effectief in de dingen die je doet.
• Je komt tot niets meer.
• Uitstelgedrag.

 

Er zijn vele manieren om te leren omgaan met een burnout en de burnout aan te pakken:

  • Kijken naar disbalans tussen draaglast en draagkracht.
    • Inzicht in je stressfactoren en de signaleren leren herkennen.
    • Leren wat jou helpt om te ontspannen.
    • Inzicht in je patronen en met welke gedachte en overtuigingen je jezelf saboteert.
    • Inzicht in je kernkwaliteiten.
    • Gebruik te maken van je hulpbronnen.
    • Te ontdekken wat u belangrijk vindt in het leven en de stappen te nemen die zorgen dat je positief je doelen bereikt.
    • Je opgesloten emoties fysiek laten analyseren en zorgen dat je zelfgenezend vermogen van je lichaam in werking wordt gezet.
    • Een betere balans te vinden tussen wat je energie geeft en minder bezig te zijn met wat energie van je neemt.
    • Assertiever te worden, grenzen aangeven.
    • Timemanagement.
    • Je te leren ontspannen.
    • Effectief communiceren.

 

 

Wat zijn de resultaten:

  • Je bent energieker.
  •  Je weet hoe je kunt ontspannen.
  • Verandering in je gedragspatronen zowel privé als zakelijk
  • Soms kan het leiden tot kiezen voor jezelf en wat je werkelijk wilt met als gevolg verandering in privéleven of verandering van baan
    – Je hebt meer zelfvertrouwen en kan beter met stressvolle situaties omgaan.
    –  Er is meer innerlijke rust.
    –  Je zit weer lekker in je vel.

Adresgegevens:

Praktijk Jij

De Lepelaar 14

8081 ZZ  ELBURG

Tel. 06-40210067

Email: info@praktijkjij.nl

www.praktijkjij.nl hoort bij www.carolann.nl

BTW nr. nl002139382b38

Specialisaties:

  • Eetproblematiek
  • Roken
  • Angsten
  • Relatiestress
  • Burnout
  • Stress